هوشینو چگونه می‌توانیم به کمک هوش مصنوعی رضایت خاطر مشتریانمان را افزایش دهیم؟ - هوشینو

اگرچه هوش مصنوعی امروزه به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور، نه‌تنها مورد استقبال ملت‌ها، بلکه مورد توجه روزافزون دولت‌ها نیز قرار گرفته است. اما در دهه‌های گذشته این موضوع برعکس بود. یعنی انسان‌ها در هاله‌ای از تردید و بدگمانی با هوش مصنوعی برخورد می‌کردند. کافی است به فیلم‌های منتشر شده از دهه ۴۰ میلادی تا سال‌های اخیر نگاهی بیندازیم تا دریابیم که نگرانی انسان نسبت به کاربست هوش مصنوعی در زندگی تا چه حد بوده است. در واقع در دهه‌های گذشته مردم نگرانی‌شان نسبت به هوش مصنوعی را در قالب فیلم‌ها بیان می‌کردند. به طور مثال در فیلم Blade Runner به حدی ربات‌ها پیشرفت می‌کنند که حتی یک انسان نمی‌داند ربات است یا انسان. به بیان دیگر مرزهای انسان بودن و ربات بودن فرومی‌پاشد. این برداشت در فیلم Free Guy نیز بازنمایی شد. همچنین، در فیلم Her انسان فروپاشیده، عاشق یک هوش مصنوعی می‌شود و درمانده‌تر از گذشته، هوش مصنوعی از درک نیازهای عاطفی او بازمی‌ماند.

اگر در تمام بازنمایی‌های گذشته درنگ کنیم، به نحو محسوسی درخواهیم یافت که آدمی ترسی آشکار از هوش مصنوعی را در فیلم‌ها و رفتارهای فرهنگی خود بروز می‌دهد. ترسی که بیشتر ناشی از ناشناختگی و فرافکنی غرایز انسانی به ربات‌ها است. اما پارادایم ترس از ربات‌ها امروزه بسیار کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است. یک دلیل ساده دارد. کاربست هوش مصنوعی در زندگی و هوشمندسازی امور انسانی. در واقع ترس آدمی پس از کاربست هوش مصنوعی و کشف منافع آن در زندگی از بین رفت.

تجارت الکترونیک و کسب حداکثر رضایت خاطر مشتریان

امروزه هوش مصنوعی در کسب حداکثر رضایت خاطر مشتریان شرکت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین کاربرد پررنگی دارد. به نحوی که وجود این کسب‌وکارها بدون هوش مصنوعی قابل‌تصور نیست. این وضعیت ناشی از تضعیف پارادایم بدبینی انسان نسبت به رباتیک و هوش مصنوعی و نیز کاربست روزافزون هوش مصنوعی در امور زندگی است. به بیان دیگر، اکنون انسان با دیدی واقع‌گرایانه به هوش مصنوعی می‌نگرد.

تمرکز کسب‌وکارها بر ارتقاء تجربه کاربران به کمک هوش مصنوعی

در حال حاضر تجربه کاربران Customer Experiences (CX) به یک منطقه جنگی تبدیل شده است. ابزار جنگ در این منطقه هوش مصنوعی (AI) است و هر کسب‌وکار می‌کوشد تا با کاربست بهترین کارکرد هوش مصنوعی، پیروز این مبارزه باشد. علاوه براین، بزرگترین شرکت های هوش مصنوعی نیز می‌کوشند هرچه سریع‌تر نیازهای بازار و کاربردهای هوش مصنوعی را شناسایی و خدمات مناسب را ارائه دهند. در ادامه پاره‌ای از این کارکردها را بررسی می‌کنیم.

چت‌بات‌ها

انبوهی کاربران، خاصه در پلتفرم‌های فروشگاهی، امکان پاسخگویی به تمامی درخواست‌ها را نمی‌دهد. اما با ظهور چت‌بات‌ها، این امکان فراهم شده است که به تمامی مشتریان به طور هم‌زمان پاسخ داده شود. این موضوع تجربه کاربران را بهتر کرده و زمان پاسخگویی به آن‌ها را کاهش داده است.

استخراج الگوی رفتاری کاربران

هوش مصنوعی می‌تواند در مدیریت کسب‌وکارتان به شما کمک کند. شما باید بتوانید از Persona مشتریان و یا اصطلاحاً Targetهای بازارتان آگاهی داشته باشید. باید آن‌ها را بشناسید تا مدل رفتار کسب‌وکارتان، تبلیغاتتان و محتوایتان را بر اساس آن‌ها تنظیم کنید. این موضوع بدون در اختیار داشتن هوش مصنوعی میسر نیست. زیرا ذهن آدمی قادر به درک یکپارچه تمامی داده‌هایش نخواهد بود. اما هوش مصنوعی می‌تواند در صورت مجهز شدن به فناوری کلان‌داده، الگوهای عام تکرارشونده رفتار مشتریان را شناسایی کند. پس از این شما می‌توانید به بهترین شکل، کسب‌وکارتان را برای جامعه هدف برنامه‌ریزی کنید و تجربه کاربرانتان را ارتقاء دهید.

رابط کاربری‌های قدرتمند

رابط کاربری‌هایی که بر اساس فناوری هوش مصنوعی توسعه یافته‌اند، نظیر چت‌بات‌هایی که مبتنی بر یادگیری ماشین هستند، بر اساس یک الگوریتم عمومی به مشتریان پاسخ می‌دهند؛ لذا دستورات به نحو خطی به آن‌ها داده نشده است و خود از خلال تعامل با کاربران، دانش پاسخگویی به ایشان را کسب می‌کنند. این دست از رابط کاربری‌ها، نه‌تنها خطای انسانی در پاسخگویی را کاهش می‌دهد. بلکه می‌تواند برای تیم تحقیقات بازار، فراغتی ایجاد کند تا آن‌ها بتوانند جنبه‌های خلاقانه بیشتری در تیم ایجاد کرده و تجارب کاربران را هیجان‌انگیزتر کنند.

شخصی‌سازی تجارب کاربران

امروزه با استقرار هوش مصنوعی در پلتفرم‌های فروشگاهی، توصیه‌های خوبی به کاربران ارائه می‌شود که همگی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربر از سوی سامانه است. در این حالت از شخصی‌سازی تجارب کاربران، سامانه علایق کاربر را شناسایی می‌کند و متناسب با آن پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد. این موضوع تاکنون توانسته است تجارب کاربری را به میزان قابل‌توجهی در انواع پلتفرم‌ها ارتقاء دهد.

سخن پایانی

هوش مصنوعی در کسب‌وکارها به‌سرعت نفوذ می‌کند. اما این هرگز به معنای اشغال شدن پست‌های انسانی توسط هوش مصنوعی نیست. بلکه به معنای ایجاد ارزش افزوده و بهره‌وری بیشتر برای توسعه کیفی عملکرد سازمانی است. به بیان دیگر، به لطف هوش مصنوعی، امروزه کسب‌وکارها می‌توانند بخش مهمی از عملکردهایی که نیاز به تجزیه‌وتحلیل عمیق دارد را انجام داده، تعامل با کاربران را مدیریت کرده و به تمامی مشتریان به طور هم‌زمان پاسخگو باشند و از این طریق تجربه کاربری را بیش از گذشته ارتقاء دهند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشینو دنبال کنید

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 60 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 17 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.